Een update over WWF, koeien, Durga, Bhopal en mij! - Reisverslag uit Mandlā, India van Kees Vlugt - WaarBenJij.nu Een update over WWF, koeien, Durga, Bhopal en mij! - Reisverslag uit Mandlā, India van Kees Vlugt - WaarBenJij.nu

Een update over WWF, koeien, Durga, Bhopal en mij!

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

13 Oktober 2008 | India, Mandlā

Namaste!

Groeten uit India, waar het ietsjes warmer is dan in Nederland (ong. 20 graden). Ben stiekem best jaloers op jullie, lijkt me erg fijn zo’n lage temperatuur (voor even..)! Leuk jullie reacties, mailtjes en krabbels weer te lezen! Hier een lange update van mijn belevenissen!

*Jabalpur en Bhopal*
Met mijn begeleider en zijn vrouw ben ik een aantal dagen naar Bhopal gegaan. Onderweg gestopt bij de watervallen van Jabalpur, die we vanuit een kabelbaan hebben bekeken. Het leuke was dat deze kabelbaan nog even gelast werd terwijl wij boven de waterval hingen... Ik had wel weer geluk dat het een maandag en volle maan (oid) was, zodat iedereen zich kwam wassen in de heilige rivier, wat erg leuke beelden gaf!
De rit naar Bhopal was verder vooral erg lang, 12 uur in de auto is niet heel fijn als je scheef zit naast iemand die net overgegeven heeft en zit te verkondigen dat hij zo misselijk is. Maar goed, ik bleef positief en heb genoten van het uitzicht op het landschap, de rivieren, koeien, kamelen, mensen en auto’s die recht op me af kwamen (waarbij ik ontdekte dat het fijn is om de andere kant op te kijken). Bhopal zelf was vooral erg druk. Een aantal jaren geleden heeft zich hier een chemische ramp afgespeeld waarbij veel mensen gedesoriënteerd een gifwolk in renden. Gezien de hectiek van de stad kon ik me voorstellen wat een chaos dat geweest moest zijn… In Bhopal zijn we ook naar de film geweest, mijn eerste bollywoodfilm, waarbij ze helaas niet gingen dansen, bijna alleen hindi spraken, maar die ik verbazingwekkend genoeg grotendeels begreep. Was wel lekker om even zo te ontspannen! Ook zijn we een dag gaan winkelen wat echt rampzalig was, aangezien de shopping mall een grote versie van de zeeman was en de vrouw van mijn begeleider na 3 uur kleren kijken (!!!) te moe was om een jurk te kopen, vervolgens een uur sieraden wilde kijken en daarna ook nog een uur lipstick ging testen.. Heb me verder ook verbaasd over de collectie kleren: zo hing er een mooi Adolf Hitler-shirt in de schappen. Op de terugweg zijn we via de marmerrotsen van Jabalpur gegaan, wat ook weer erg mooi was. Hier hebben we een boottochtje gemaakt, erg indrukwekkend om door een kloof van marmer heen te varen! Ook waren er jongetjes die voor 10 rupee (ong. 16 cent) van de rotsen 20 meter naar beneden wilden springen. Ik vond dat echter net iets te hoog en wil geen dood op mijn geweten hebben voor die 16 eurocent. Maar vond die rotsen wel echt bizar mooi!

*Een paar kleine dingen*
- Deurposten in India zijn regelmatig erg laag en hebben mij al meerdere malen gevloerd…;
- Op een motor zitten met backpack achterop, tas voor en met de driver met een tas op zn buik in de stromende regen is niet fijn. En wees niet bang: dit doe ik niet nog een keer..;
- Last van je buik hebben (voor het eerst na 5 weken) en Indiërs die vergeten wc-papier te kopen is geen goede combinatie;
- Muizen, miljoenpoten, kikkers en andere insecten in mijn slaapkamer is niet altijd even fijn. Gelukkig is mijn kamergenootje Kim de Hagedis zo fijn af en toe wat insecten op te ruimen (iets dat in Utrecht overigens precies andersom was), al schijnt Kim dus ook giftig te zijn als ze alleen al op je bed loopt...
- Elke dag geniet ik op mn fietsje, als ik ontbijt ga halen, van het straatleven. Overal zwaaiende kindertjes, koeien, vrachtwagens die op de bontste manieren versierd zijn en te belachelijk beladen zijn en overal riksja’s en vrouwen in de mooiste gewaden. Blijf wel de aandachttrekker hier, begin nu zo gewend aan die aandacht te raken dat ik bijna beledigd ben als ze niet kijken haha!
- India is één groot festival: was eerst Ganesha degene om wie alles draaide, nu is dat Durga, de godin van de power. Persoonlijk vind ik haar mooier en genoot elke keer weer van alle shrines voor haar die door het land heen verspreid stonden. Inmiddels is zij ook weer de rivier in verdwenen…
- Moet erg lachen om mijn ‘Nederlandse taallessen’ aan de Indiërs: zo kunnen ze geen [eu] zeggen en heb ik geprobeerd ze de woorden ‘goeie grutjes’ te laten zeggen, wat klinkt als [Hoeie Hurrusjus].
- De vrouw van mijn begeleider is erg bezig met haar dieet, wat erg hilarisch is. Zo waren we in de jungle in een guesthouse, ging ze 10x 7 meter rennen omdat ze daar van af zou vallen. Daarna was ze te moe om door te gaan en zijn we lekker gaan dineren (vet!!) :)
- Geniet nog steeds van alle koeien op de weg en vrouwen met 2-3 meter brandhout op hun hoofd. Al zijn de koeien niet fijn midden in de nacht als ze daar zonder verlichting rondlopen en ook heb ik besloten dat buffels leuker zijn;
- Elke dag denk ik minstens 2 keer: “de Indiers zijn raar en ik snap er écht niks van”. Maar daar geniet ik dan ook wel weer van eigenlijk:) Ze zijn gewoon echt NIET te volgen!

*Het werk van WWF*
Aangezien ik niet alleen in India ben als toerist, ook even een meer inhoudelijk stukje. Momenteel werk ik nog steeds aan de tool waarmee corridors beoordeeld kunnen worden. Hiermee hopen ze makkelijker te kunnen analyseren waar er gebreken zitten in de corridor om hier het pakket maatregelen op aan te kunnen passen. Verder mag ik een kritische beoordeling geven over het werk van WWF India.
WWF India beschermt de tijgers op diverse manieren. Zo proberen ze de lokale bevolking bewust te maken van de waarde en nut van het bos, tijger en prooidieren. Dit doen ze onder andere door trainingen en ‘bosdagen’ te organiseren. Daarnaast proberen ze de lokale bevolking minder afhankelijk van het bos te maken. Zo proberen ze in dorpen in de gebieden waar de tijger leeft mensen een andere bron van inkomsten te geven, waarmee zowel de druk op het bos als op de tijger afneemt. Ook internationaal proberen ze het stropen aan te pakken, wat momenteel (volgens mij) tot goede resultaten leidt, al is er nog veel werk dat verzet moet worden. Ze vermoeden ook dat stropen nooit geëlimineerd zal worden.. Als je die methoden hoort gruwel je echt van je medemens: zo worden sommige tijgers gevangen in ijzeren klemmen, waarna er een stok in de mond wordt gestoken zodat hij de stropers niet kan bijten en gaan ze hem villen, zodat de huid zo mooi blijft en zoveel mogelijk waard blijft... Zeker als je een tijger in het wild hebt gezien, snap je niet waarom mensen die beesten willen vangen, kan er echt boos om worden!
Overigens ga ik, eenmaal terug in Nederland, jullie hier meer over vertellen bij een aantal presentaties die ik moet geven. Nog 4 maandjes geduld dus!

*Verzoekje namens mijn gastvrouw*
Namens mijn gastvrouw wil ik jullie verzoeken voortaan geen koeien meer te eten, aangezien er in elke koe 33.000.000 goden zitten en dit dus echt niet kan. Twijfel zelf nog of ik een foto van een koeienhoofd aan een ijzeren haak zal laten zien aan haar, al gok ik dat ik haar dan vermoord gezien haar reactie toen ik vertelde wel eens koe te hebben gegeten en dit erg lekker vond. Overigens verheug ik me al op mijn eerste biefstukje in Nederland met friet en salade!

*Mijn persoonlijke ervaring*
Ik ben nu alweer ongeveer 6 weken in India en ik moet zeggen: het is een bizar en bijzonder land! Heb het erg naar mijn zin en moet elke dag erg lachen om alles wat hier gebeurt omdat het soms gewoon zo absurd is. Wel mis ik soms het Nederlandse comfort en vind ik de communicatie wel lastig met mensen hier, aangezien ze denken Engels te spreken en dit vaak niet doen of slechts erg gebrekkig. Ook merk ik soms wel de afstand tot Nederland, zeker in gevallen waarbij je normaal je vrienden/familie op zou gaan zoeken is het naar dit via sms, skype en email te moeten doen…
Maar vooral merk ik aan mezelf dat ik écht erg geniet (volgens mijn begeleider zeg ik te vaak ‘wow’), zit ik erg lekker in mijn vel en heb het gevoel echt te leven! Leer hier ook veel over mezelf, hoe ik over bepaalde zaken denk en waarom ik bepaalde dingen doe, maar ook punten waar ik aan wil werken. Zo zijn ze mij hier al aan het imiteren: {Kees, do you want tea? Eeeeeeeeeeuuuuhmmmmmmm let me think eeeeeeeeeeuuuuuuuuuuhhhhhhhmmmmm, I eeeeeuuuuuuuuuhhhhhhhhmmmmmmmmm think so eeeeeeeeeuuuuuuuuhhhhhhmmmmm euhm yes, please}, een mooi voorbeeld lijkt me:).
Verder heb ik vooral erg veel zin in komende maanden, ben benieuwd wat er nog allemaal op mij af gaat komen!

*Dehradun*
Vorige week kwam mijn begeleider plots met het plan om naar Dehradun te gaan, een plaats in Noord-India waar veel instituten zitten die met natuurbescherming te maken hebben. Ik zag het, ondanks de afstand (twee dagen..) als een kans om zowel de instituten te bewonderen als Noord-India te zien, dus ging maar al te graag mee!
De heenrit was niet zo fijn: mijn begeleider had haast en we reden slechts 1,5 uur over een weg waar mensen normaal 2-2,5 uur over doen. Dit klinkt misschien niet zo heel veel sneller, maar als je bedenkt dat de wegen hier voor 70% uit kuilen bestaan en ik achterin lag op een stel tassen en bij elke kuil de lucht in vloog, snap je wellicht dat het niet heel comfortabel was. Na een autorit van 8 uur gehad te hebben, zijn we bij de ouders van de vrouw van mijn begeleider gaan eten. Onderweg kreeg ik nog even te horen dat haar ouders niet wisten dat ze al twee jaar getrouwd zijn en dat ik mijn mond daar over moest houden… Dit was niet de enige leugen: zo sliep ik met mijn begeleider in het Wildlife instituut en moest ik tegen zijn vrouw zeggen dat we in het Forest Research Institute zaten omdat het WI gerund werd door een ex-vriendin van hem…
De dagen in Dehradun bestonden vooral uit werken, instituten bezoeken en ook zijn we een dag naar een hillstation geweest, die ook wel ‘the Queen of hillstations’ genoemd werd vanwege het uitzicht. Ik vond de rit er heen erg mooi, maar van uitzicht op erg dikke mist word ik niet heel enthousiast;) Ook vond ik de hoeveelheid blanken (heb er ong. 20 gezien) wel erg veel, moest er echt aan wennen! Daarnaast nog een boeddhistisch dorp bezocht, wat weer een hele andere wereld was, erg mooi ook. Ook hebben ze me als Singh (is King) verkleed, ga er zo een foto van op hyves zetten. De terugweg op het nippertje de trein gehaald door een familiedrama (dat krijg je met al die leugens) en nu dus weer in Mandla!

Woensdag vertrek ik uit Mandla en ga ik naar Nagpur voor Pench Tiger Reserve, waarna ik met een Nederlands meisje een jungletocht ga maken in Tadobe Andhari Tiger Reserve en gaan we vervolgens naar Agra voor de Taj Mahal, ben erg benieuwd! Zie ik Chica ook weer, die afgelopen tijd voortdurend in Delhi heeft gezeten en daar wel een beetje eenzaam is geweest vermoed ik. Gaat ook wel gezellig worden dus! Ik heb er iig erg veel zin in!

Houd me op de hoogte van jullie belevenissen in Nederland!
Groeten!!!

Krisha (volgens andere mensen de Hindi vertaling van mijn naam, ook wel de god van de liefde haha, al noemen ze me hier ook Krish wat weer een superheld is)


  • 13 Oktober 2008 - 11:38

    Edwin:

    Euhhhhhhhhhh, mmmmm, ikkeh hheuuhhhhhh vind heteuuuuuhhhhhh mmmwmwmwmwmweer een mooi verhaal eeeeuuuuhhh Kees!

    Euh ja, hmmmmmm de groetjes hmmm ja...

  • 13 Oktober 2008 - 12:12

    Marijkie:

    Bollywood rulez!!!

  • 13 Oktober 2008 - 12:15

    Astrid:

    Ha Kees, Fijn dat het zo goed met je gaat. Ik heb weer genoten van je verslag!
    Groeten,
    Astrid

  • 13 Oktober 2008 - 13:06

    Maarten:

    Mooie verhalen weer! Geniet ervan en vergeet niet een masala soda te drinken

  • 13 Oktober 2008 - 14:18

    Kimmie:

    Haai Keesie!!
    wat een verhalen en avonturen weer! Maar wat wil je ook in India!:D
    Zeg maar niet tegen je gastvrouw dat ik over 3 kwartier ga eten en daar een lekker gebraden koetje bij tussen zal liggen:p haha

    Pásalo bien!!!

    Dikke kus

  • 13 Oktober 2008 - 14:18

    Judith:

    He Krish! SPANNENDE VERHALEN!! Nog steeds jaloers..

  • 13 Oktober 2008 - 18:55

    DJ:

    Bollywood REALLY rulez!!

  • 13 Oktober 2008 - 19:20

    Iteke:

    Hoi Kees, ik heb weer erg genoten van je belevenissen. Zo'n verhaal moet je écht wel 2 of 3 keer lezen, want er staat ontzettend veel leuks en spannends in. Gisteren de hele middag tot 21.00 uur in de zon in de tuin bij je ouders. Heel gezellig. Liefs, Iteke.

  • 13 Oktober 2008 - 19:22

    Sjoukje:

    Gelukkig heb ik geen problemen met koe eten!!Als vegetarier beledig je gelukkig niet al te veel mensen in deze wereld (koe, varken etc. of groenten moeten ook ergens beschermd worden en eigenlijk goden zijn. O grote god spinazie!) Wat goed dat je al zoveel hindi kan verstaan. Maar die Bollywood films zijn eigenlijk allemaal wel het zelfde, dus misschien niet zo vreemd dat je het kon volgen....
    Heel veel plezier verder!
    xxx

  • 14 Oktober 2008 - 06:23

    Inge:

    Hey Kees,

    Goed dat je het nog steeds naar je zin hebt. Helaas kan ik niet gehoor geven aan het verzoek van de vrouw van je begeleider. Koe is gewoon lekker.
    Jammer dat ze niet dansten in de film. Dan maar goed dat je het wel allemaal snapte.
    Ik zit nog steeds op een steeds kouder wordend Texel video's van de diepzee te bekijken. Gisteren heb ik een haai en een inktvis op een van de video's gezien! Was cool.

    Veel plezier!

    Liefs Inge

  • 14 Oktober 2008 - 07:18

    Dave:

    Tsja en dan zit je in een land waar het weer alleen maar grijs is en je wel koe kunt eten. Dan vraag je je toch soms af of je niet liever een Kim in je kamer hebt. ;)

  • 14 Oktober 2008 - 08:25

    Patrick:

    wat een super toffe verhalen weer!! echt geweldig! die indiers lijken me wel geweldige mensen hehe.. maar pas maar op dat je niet net zo wordt als zij... kees is al eigenaardig genoeg:P
    ohww.. en bukken bij de deurposten voortaan! veeeeeel plezier met je volgende reisjes de komende weken!
    Xx

  • 14 Oktober 2008 - 10:02

    Arjen:

    Heerlijk om weer te lezen. Goed om te lezen dat je echt voelt te leven en lekker in je vel zit!! Het buitenland doet goede dingen met een mens!!! Geniet lekker verder. Ik zou gauw weer eens een update geven van het wel en wee van hierzo! C ya!

  • 15 Oktober 2008 - 10:23

    William:

    Ha Kees!!

    Wat een geweldig verhaal weer! Fijn dat India zo leuk is en dat je je goed voelt! Het buitenland is altijd fijn en geeft zoveel nieuwe impulsen!

    Heel veel succes met de WWF project en de andere projecten die je waarschijnlijk nog te wachten staan. Het klinkt als een goede tijdsinvestering! Ik wil graag je presentatie bijwonen als je terug bent!!!

    Groeten en veel Hindi Fun! William

  • 15 Oktober 2008 - 14:28

    Jopie:

    Nu pas je belevenissen gelezen.Weer een fantastisch verhaal.Volgens mijn bescheiden mening zuig je ook wel wat uit je dikke duim.Maar het blijft mooi wat je schrijft.Het leven gaat hier zijn gang met ups en downs op allerlei gebied en ook het weer.Pas nog je hele fam.ontmoet in Zeeland.Dat was erg gezellig en het was heel mooi weer.De tijd gaat snel en schoorvoetend ben ik begonnen me te prepareren op Zuid-Amerika.Ik verlang er naar.Nou Krish,held van me, tot horens en namestee.

  • 15 Oktober 2008 - 18:12

    Yvette:

    Hey Kees!
    Nou die bijnamen zijn in ieder geval allemaal positief :)
    Ik vind het erg leuk om je verhalen te lezen en ben benieuwd wat je inmiddels alweer hebt meegemaakt!
    Take care!
    Liefs Yvette

  • 19 Oktober 2008 - 11:23

    Irma:

    Hee Kees! Echt super leuk om te lezen! Denk de hele tijd oja, oja, haha, aah ik moet ook weer terug naar India!!! En wat een baan, wauw! Hier mis je heel weinig (al zijn de mannen wel wat aanrekkelijker dan daar bij jou ;-) Ga je nog naar Nepal? Heel veel plezier nog en hou ons op de hoogte he! Kus

  • 28 Oktober 2008 - 15:40

    Mechy:

    Ik ben zo jaloers op alles wat jij daar allemaal mee maakt!!
    Echt super!! Blijf genieten en take care!!!
    Kus mechteld

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Mandlā

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Januari 2009

Myanmar!

01 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar vanuit Myanmar!

13 December 2008

Nepal & change of plans!

27 November 2008

Mumbay etc

24 November 2008

Halverwege! WWF, erotiek en Mowgli
Kees

Actief sinds 26 Juni 2008
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 30382

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2008 - 20 Februari 2009

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Nederland

Landen bezocht: