Happy Divali! - Reisverslag uit Mandlā, India van Kees Vlugt - WaarBenJij.nu Happy Divali! - Reisverslag uit Mandlā, India van Kees Vlugt - WaarBenJij.nu

Happy Divali!

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

28 Oktober 2008 | India, Mandlā

Hallo allemaal!

Vandaag is het 28 oktober, wat betekent dat het Divali is: bij deze dus een fijn Divali voor jullie allemaal! Het zegt jullie vast nóg meer als het mij al zegt;) In India is Divali wel een groot feest: Overal hangen bloemenkransen, zie en vooral hoor je vuurwerk (waarbij ik telkens denk dat er een aanslag gepleegd wordt, zo hard als het geluid is) en zijn de gebouwen, ongeacht de economische crisis, helemaal getooid in lappen van lampjes!

*Pench Tiger Reserve*
Bijna 2 weken geleden ben ik met mijn begeleider en zijn vrouw naar Pench Tiger Reserve gegaan, een tijgerreservaat in midden India. Aangezien een of ander insect zo lief was geweest een beet op mijn stuitje achter te laten was het gehobbel op de weg naar dit reservaat (en de hier op volgende drie dagen gehobbel) wederom niet heel erg comfortabel. Maar Pench was dit waard: een heel mooi mixed forest met erg bijzondere bomen, allerlei soorten herten en planten, diverse habitattypes en vogelsoorten. Helaas hebben we geen tijger gezien maar de rest van het park was het gehobbel waard! We sliepen in Forest Department Guesthouses uit de Engelse koloniale tijd midden in de jungle, waar we in slaap vielen met alarmgroep van chitals (hertjes), erg bijzonder! Wat ik wel iets enger vond was het rijden in een open jeep door tijger-, luipaard- en berengebied, al was het grote voordeel dat ik extra goed op de omgeving lette!

*TATR*
Vanuit Pench zijn we naar Nagpur gereden waar ik kennis maakte met Sarith en Dabis, twee stagiaires van SCF (www.scfindia.nl) met wie ik contact had gekregen via hyves (jaja, deze site heeft ook nut!). Met hen ben ik naar het Tadoba Andhari Tiger Reserve (TATR) gegaan. Erg leuk om na 7 weken weer eens de hele tijd Nederlands te kunnen praten, al was het ook erg wennen: ik was gewend in steekwoorden te praten in plaats van volzinnen. We sliepen weer geweldig in een guesthouse met uitzicht op een meer naast het reservaat. De volgende dag vroeg opgestaan om het park te gaan bekijken. Naast de vele soorten hertjes en bizons helaas geen predatoren gezien, maar wel paden gemaakt met de jeep (zie filmpje op hyves, sorry voor mijn gelach) over bomen heen en door spinnenwebben, genoten van de natuur van TATR die ook weer erg mooi was en bijna opgegeten door een luipaard: we reden ergens door de jungle en hadden net autopech gehad, toen onze gids bloed zag op de grond. Omdat dit van een verse kill moest zijn, zijn we met z’n vijven de jungle in gelopen om te gaan kijken (dat kon blijkbaar) waar we een dode chital vonden. Terwijl ik nog uitgebreid de prooi aan het fotograferen was raakte de gids plotseling in paniek en moesten we terugrennen naar de auto (en dat terwijl ik nog niet klaar was met foto’s maken… ;)). Later die dag hoorden we op deze plaats het gebrom van een luipaard, erg bijzonder, al was het jammer dat we hem niet in het echt gezien hebben. Ook hebben we hier nog een olifantsafari gemaakt waarbij we helaas de spinnenwebben niet goed konden ontwijken, bepaalde mensen moeten deze safari dus maar niet maken. Na de safari’s hebben we in Chandrapur bij het gastgezin van Sarith geslapen en daarna zijn Sarith en ik richting Agra gegaan voor (tromgeroffel):

*de Taj Mahal (en omgeving)*
Na een treinreis van 4 films en 5 uur slaap aangekomen in Agra, waar we uitzicht hadden van ons dakterras op het mooiste gebouw ter wereld: de Taj Mahal! Erg raar om dit gebouw in het echt te zien! Van veraf vond ik hem nog redelijk klein, maar eenmaal dichtbij is het een gebouw om nooit te vergeten, bizar mooi! Eigenlijk voelde het een beetje alsof ik in een foto stond die ik zelf aan het maken was. Het is zo een bizar mooi gebouw!! Van dichtbij was de Taj verder heel mooi versierd, van veraf was het vooral erg indrukwekkend!
De rest van Agra was niet heel bijzonder: het fort was saai, de baby Taj was vooral schattig, in de bazaar had iedereen ruzie met elkaar en het hoogtepunt van een andere graftombe was het uitzicht op koeienvlaaien die lagen te drogen om als brandstof gebruikt te worden…. Maar desalniettemin een erg bijzondere ervaring om ook al die andere kanten te zien van India op dezelfde dag en ik heb van alles wel weer écht genoten (op het fort na, dat was echt saai).

*Terug in Delhi*
Na de Taj hebben we de trein naar Delhi genomen, waar ik eindelijk weer mijn (780 euro per maand kostende!!!) appartement met warme douche en marmeren vloeren kon betrekken. Het weerzien met Chica was erg gezellig! Zo gezellig zelfs, dat het er de volgende dag aan alle kanten uit kwam… Nu ja, dat is ook India:) Gelukkig gaat het nu alweer iets beter en hebben we alweer een citytripje naar Chandigarh gemaakt. Hier was de hoofdattractie een rotstuin die erg leuk was en de must-see (volgens de LP) was een Kruytgebouw look-a-like… Wel een hele andere stad dan de rest van de steden die ik tot nu toe gezien heb: deze stad was groen en schoon! En het andere voordeel: de bedden waren zacht:) Chica had overigens een iets minder leuke tijd gehad en meer dan vier weken besteed aan het maken van een excelsheet van het nieuws omtrent wildlife in India. Nu ja, ieder z’n hobby!

Komende weken zit ik nog in Delhi en vertrek begin december naar Varanasi (waar openbare lijkverbrandingen zijn naast mensen die zich ah wassen zijn in de rivier) om vanaf daar naar Nepal te vertrekken! Heb er nog steeds erg veel zin in, al moet ik wel iets meer pauzes nemen merk ik, maar daar ga ik komende maand goed op letten! Ik hoop dat jullie mij op de hoogte houden van de ontwikkelingen in Nederland, ik vind alle mailtjes, krabbels, reacties, kaarten en zelfs pakjes echt heel erg leuk!!! Dank jullie wel!

Groeten!!!!

  • 28 Oktober 2008 - 15:25

    Stijn Hansen:

    Ga je ook nog naar Nepal?? Wauw!

  • 28 Oktober 2008 - 15:39

    Roosmaryke:

    Wauw Kees.. Ik geniet iedere keer weer van je verhaal.. echt superstoer, ben wel n btje jaloers eigenlijk!! Geniet er nog maar lekker van hoor!!

    Groetjes vanuit t mooie goes ;)

    liefs xx

  • 28 Oktober 2008 - 15:53

    Maarten:

    Ha Kees! Tof dat je Divali ook meemaakt. Wij hebben toen ook genoten van al het vuurwerk etc.! En de Taj is inderdaad erg mooi! Geniet nog even en blijf zien in wat voor gaaf land je bent.

  • 28 Oktober 2008 - 20:14

    Patrick:

    Echt super leuk weer wat je allemaal meemaakt! Tof dat je toch nog naar Nepal gaat! lijkt me ook zo ontzettend mooi.
    De foto's zijn ook weer goed gelukt.. misschien je beroep van maken?;) en dat gelach is ook best nog wel schattig hehe:P
    geniet ervan kees en ik spreek je snel weer!
    Xx Patt

  • 28 Oktober 2008 - 20:23

    Bilo:

    Hee Beurs,

    Ben supertrots op je!!!!
    Man, wat een avontuur!!!
    Enneh: laat je niet opfreten hè?! Doei doei!!

  • 28 Oktober 2008 - 20:38

    Ellen (DPA):

    Hoi, hoi,

    Al vaker heb ik dit aan iemand gemeld "wat is het leuk om dit soort verhalen te lezen, het lijkt op deze manier alsof je er ook bent, helemaal mooi en leuk" vooral zo doorgaan.....:-)

    Ook heel spannend denk ik, wat je allemaal meemaakt en kan me goed voorstellen dat je meer pauzes zou moeten nemen maar kan me ook helemaal voorstellen dat je dat eigenlijk niet wil omdat je een spons bent die van alles opneemt. Maar ziek worden zou ook heel jammer zijn. Ik geniet van je verhalen en het lijkt me zeker leuk als je dat in DPA komt vertellen, als je weer terug bent.

    Groetjes,
    Ellen

  • 28 Oktober 2008 - 22:13

    Sander:

    Hey Kees! Goed te lezen dat alles nog steeds OK is en dat je je goed vermaakt. Je bent wel héél druk met je stage... Wat doe je nou eigenlijk? :P
    Ben erg benieuwd naar al je verhalen, als je terug bent moet je komen vertellen! En tegen die tijd wonen we in een 16e-eeuws achter-achterhuis op de Oudegracht, dus dan kan je gelijk wat interieur-advies en lelijke oude meubels geven :)
    Tot snel!!

    Grt.Sander

  • 29 Oktober 2008 - 06:40

    Maartje:

    Wow, wat een verhalen weer, ik wil ook!!!!!

  • 29 Oktober 2008 - 08:03

    Dave:

    Ondanks de spinnenwebben, insectenbeten en racekak klinkt het toch allemaal erg leuk... :) Ben toch stiekem een beetje jaloers.

  • 29 Oktober 2008 - 08:20

    Marijkie:

    whaa wat vet! We mogen dus blij zijn dat je niet bent opgevreten door een luipaard :) maareehh ik hoor al weer dat een safari in India een no-go is voor mij.. bleh spinnen!!

    Have fun he!

    xxx


  • 29 Oktober 2008 - 10:58

    Jopie:

    Schitterendc verhaal weer.Je moet maar schrijver worden.Je raakt zo vertrouwd met de wilde beesten dat je rustig uit kunt stappen.Ze zien jou volgens mij gewoon als één van de soortgenoten.Ja de Taj Mahal is heel bijzonder.Ik heb foto's gemaakt om 6 uur in de morgen.Heel bijzonder bij de opkomende zon en zonder die vervelende toeristen.Varanassi zul je ook bijzonder vinden.Ga in de vroege ochtend met een bootje de rivier op.Volgende week vrijdag vertrekken we naar Zuid-Amerika.6 December zijn we terug.Groetjes en geniet,Jopie

  • 29 Oktober 2008 - 13:49

    Iteke:

    Wat heb je weer geweldige dingen beleefd! Leuk om alle gezichten van dit fascinerende land te zien. Fijn dat je iedere keer weer snel opknapt na al die stekeligheidjes overal
    in je lichaam.Nepal is een heel ander land, dat zal je snel merken. 7/11 vertrekken wij naar Peru.
    Liefs, Iteke.

  • 29 Oktober 2008 - 15:43

    Edwin:

    Arme Kees, helemaal bang in het enge bos :D

  • 29 Oktober 2008 - 21:11

    Irma:

    Heee kees! Heb je mijn super lieve schattige nepalese gids al gesproken? :-) Ben benieuwd wat je van Varanasi vindt, zo'n beetje nog drukker en chaotischer dan Delhi (ja, dat kan.. :-) Maar mis je wel hoor! Tis dan wel geen terrasjes weer, maar er moet nodig weer een keer safari gedronken worden! Heel veel plezier nog!
    Kus

  • 30 Oktober 2008 - 18:36

    Gis:

    Hee Kees!
    Klinkt allemaal superleuk! Jammer dat je nog geen predatoren hebt gezien, maar misschien ook wel goed. ;) Hoe is het bij jullie nu met die aanslagen in Assam? Ik hoop dat je er weinig van merkt iig. Hier gaat alles z'n gangetje en het is winter aan het worden want ik doe nu weer 'n muts op op de fiets. Dus geniet van het warme weer en van de rest natuurlijk! :D
    Kus,
    Gis

  • 30 Oktober 2008 - 19:02

    Arie Marjan Moedt:

    Hallo Kees,
    Net al je verhalen gelezen wat beleef je veel en wat een ervaring vooral die tijger wat een prachtig beest.
    Maar zo lezende is het volgens mij niet helemaal zonder risico's daar. Zeg geniet van deze tijd en de groeten uit Delfstrahuizen

  • 01 November 2008 - 15:29

    Thomas W:

    In Utrecht heb je al een prima appartement voor dat geld! Wat voor extreme luxe krijg je er in India dan voor???

  • 03 November 2008 - 11:52

    Roes:

    Kees, wat kun jij leuke verhalen schrijven! Ik kijk er elke keer weer naar uit om het te lezen!
    Geniet er nog maar een beetje extra van en share with us...
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Mandlā

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Januari 2009

Myanmar!

01 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar vanuit Myanmar!

13 December 2008

Nepal & change of plans!

27 November 2008

Mumbay etc

24 November 2008

Halverwege! WWF, erotiek en Mowgli
Kees

Actief sinds 26 Juni 2008
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 30710

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2008 - 20 Februari 2009

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Nederland

Landen bezocht: