Halverwege! WWF, erotiek en Mowgli - Reisverslag uit Mandlā, India van Kees Vlugt - WaarBenJij.nu Halverwege! WWF, erotiek en Mowgli - Reisverslag uit Mandlā, India van Kees Vlugt - WaarBenJij.nu

Halverwege! WWF, erotiek en Mowgli

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

24 November 2008 | India, Mandlā

Namaste!

Groeten vanuit Mandla! Ik ben sinds deze week weer in midden India, alhoewel ik op het moment van schrijven niet in Mandla zit maar op een heuvel naast een stuwmeer dat in Pench Tiger Reserve - Maharastra ligt, naast bomen vol met schreeuwende apen. Heb weer veel meegemaakt afgelopen tijd, dus tijd voor een update! Weer bedankt voor alle reacties, mailtjes en krabbels!!

*WWF*
Op mijn vorige stuk kreeg ik van meerdere mensen de vraag of ik ‘nog wel wat deed hier’. Om hier wat meer inzicht in te geven: afgelopen drie maanden heb ik vooral gewerkt aan een model/tool waarmee gekeken kan worden of corridors tussen tijgergebieden functioneren of niet. Hierbij heb ik alle belangrijke karakteristieken van tijgerhabitat (grofweg ‘mates’, ‘prey’, ‘cover’ en ‘water’) uitgewerkt tot een set van indicatoren waarbij ik bijpassende waarden heb gezocht. Het was soms nog best lastig om bijbehorende waarden te vinden! Gelukkig ook met een aantal experts op het gebied van tijgers kunnen overleggen, hoop dat WWF India er wat mee kan! Daarnaast heb ik samen met Chica een hoofdstuk geschreven over de sterkte kanten van WWF India en de punten waar ze aandacht aan moeten besteden. Zijn hier best kritisch geweest: het is mijn inziens ‘een organisatie met een hoog potentieel wat niet volledig benut wordt’. Maar goed, ik ben er maar drie maandjes geweest… Persoonlijk vind ik dit hoofdstuk het meest nuttige van ons verblijf hier, al is die tool ook handig :) Aankomende vrijdag ben ik klaar, wel een fijn idee al is het ook wel raar! Al kreeg ik gisteren een baan aangeboden hier, dus kan altijd nog terug… :P

*Jaipur*
Naast het werk ook nog wat kleine uitstapjes gemaakt. Zo ben ik twee dagen naar Jaipur gegaan, ‘de roze stad’. De stad was inderdaad roze, al was dat alleen in de grote straten. In Jaipur heb ik een aantal toeristische dingen bekeken (o.a. het harempaleis/paleis van de winden, koninklijk paleis, monkey temple, water paleis etc.), wat allemaal mooi was, maar ik het vooral leuk vond om lekker door de stad te lopen (vrijheid blijheid!!!) en me te verbazen over het Indiase leven. Wat me vooral opviel in Jaipur is hoe de Indiërs uit zijn op geld: als een kindje mij groette en ik iets terug zei, vroegen ze gelijk om geld. Ook volwassen mensen hadden dit, tot het irritante aan toe. Mijn standaard groet op ‘Hello mister’ werd dan ook van ‘hello’ omgezet naar ‘NO!’… Had in Jaipur ook nog bedacht dat het leuk was om door een zijstraatje te lopen, maar gezien de enorme hoeveelheid vuil en het gestaar/geklamp was ik vooral blij weer op de meer toeristische paden te lopen!

*Een paar kleine puntjes*
Een paar kleine dingetjes over mijn leven hier:
- Mijn alcoholtolerantie was al laag maar is nu op haar nulpunt. Dit bleek toen ik met een paar collega’s wat ging drinken… Geen alcohol voor mij dus meer;
- Chocolade in India is standaard wittig maar eigenlijk nog best lekker, het was niet handig dat ik dat ontdekte. Vooral de brownies van de bakkerij werden gelijk heel wat vaker verkocht;
- Indiërs hebben het goed voor elkaar: voor elke feestdag van elke minderheidsgroepering krijgt iedereen een dag vrij;
- Chica gaat helaas niet mee naar Nepal: haar vader had even haar ticket verplaatst naar 1 december, ik zie haar dus niet meer…;
- Mijn muzieksmaak is iets aan het veranderen, zoals http://nl.youtube.com/watch?v=FLsVR9NLLko.

*Erotische sculpturen in Khajuraho*
Met Chica ben ik vorig weekend naar Khajuraho gegaan. De tocht er heen was vooral lang: we hadden bedacht om met de locale bus te gaan die er ‘slechts 4,5 uur over zou doen’ vanaf Jhansi (iets van 5 uur met de trein vanaf Delhi). Na een hoop gehobbel waren we na 4,5 uur nog lang niet in Khajuraho en was het vooral erg vol, erg druk en erg warm. Ik ben iets te groot voor de Indische bussen, waardoor ik twee plaatsen in beslag nam (waar ik ook voor moest betalen overigens) wat weer leidde tot gefrustreerde Indiërs die tegen me aan gingen klagen in Hindi. Maar goed, ik kon echt geen kant op dus liet braaf mijn twee tickets zien waarna ze afdropen (of eigenlijk: bleven staan). Als de bus à la Utrecht lijn 12 - spits vol zit, passen er in India nog 20-30 mensen bij, dus het was aardig benauwd. Daarnaast passen er dan altijd nog verkopers bij die bij een stop ladingen zonnebrillen, koekjes, eten (waarvan je spontaan een voedselvergiftiging krijgt) en boekjes voor je neus heen en weer bewegen. Het mooie vond ik nog wel dat er een enorme lading eieren op het dak werd gehesen, wat ik met alle hobbels op de weg niet het meest briljante idee vond. Na ong 6 uur moesten we van bus wisselen en kwam ik naast een vrouw met een baby te zitten, op wie ik uit pure verveling mijn huidige woordenschat Hindi heb losgelaten. Uiteindelijk kreeg ik met behulp van een boekje (Thanks Rocco!) nog een aardig gesprek op gang en ging de tijd ook wat sneller voorbij. De mensen waarderen het echt als je probeert in hun taal te praten! Na acht uur uiteindelijk aangekomen en ontstresst met massage en citroenthee, erg fijn!
De volgende dag een fiets gehuurd en zijn we alle tempels gaan bekijken. Hier hebben we ons vergaapt aan alle erotische scènes die er te zien zijn: erg veel standjes hebben we voorbij zien komen, inclusief een man die een alternatieve manier van paardrijden liet zien (want je moet toch iets als er in het leger geen vrouwen beschikbaar zijn:S), waarnaast een mannetje stond die zijn handen voor zijn ogen hield. Erg grappig! Ik heb een aantal foto’s op hyves gezet.. Sorry voor het erotische karakter! Naast het beeldhouwwerk was Khajuraho ook een plezierig dorpje, al hadden we allebei weer horden vrienden met een goedkope prijs.. Verder lekker gefietst met Chica en de meer afgelegen tempels bekeken. ’s Avonds gegeten bij een restaurant waarbij de bediening na een half uur kwam vertellen dat onze bestelling uitverkocht was en vervolgens mijn deel van de bestelling vergat na anderhalf uur.. Voor de terugtocht naar Jhansi konden we gelukkig een taxi delen met 3 Amerikanen waarvan er twee aan de buikloop waren (een was aardig ziek en bewees maar weer dat vrouwen echt langer doen over wc-bezoek dan mannen). Dit was wel gezellig en ik ben ook weer op de hoogte van de ontwikkelingen in de Amerikaanse politiek haha! Vervolgens is Chica naar Delhi teruggegaan en ik naar Mandla, waar ik na een reis van ong 24 uur gelijk door ‘mocht’ naar de jungle, een tocht van 6 uur over een hobbelweg...

*Jungle Book*
Nu zit ik dus in de “Jungle Book”-jungle, afgesloten van alles en iedereen voor vijf dagen... Het voelt eerlijk gezegd een beetje raar, al is het wel een erg mooi gebied. Heb veel geslapen, zit een beetje vol van alle indrukken van afgelopen tijd, het is en was toch wel veel allemaal! Verder een aantal jungletrips gemaakt, fotocameravallen (engels: photocamera traps) uitgezet en aan mijn verslag voor WWF International gewerkt. Het einde aan mijn WWF-India tijd is nu dus echt in zicht! Mis wel een beetje normale mensen om mij heen, de Indiërs zijn toch ‘anders’ om het zo maar uit te drukken. Ook is het irritant dat je ze vaak niet kan verstaan! Al leer ik steeds meer woorden, zoveel dat ze vonden dat ik wel 3 uur lang een workshop in de lokale taal mocht bijwonen..! Het meest fascinerende tijdens deze workshop was de hiërarchie: toen de baas van Pench TR binnenkwam stond iedereen direct op (behalve ik, omdat ik een beetje half in dromenland was en daarnaast nog met hem had gedineerd de avond daarvoor) en hij hoefde maar te wenken of er kroop wel weer iemand om zijn wens te vervullen... Overigens word ik hier overal vooraan geplaatst, ik krijg dus eindelijk de plek die ik verdien;)

*Adreswijziging*
Omdat ik niet meer in Delhi zit, heb ik tot kerst ongeveer nog een adres:
Kees van der Vlugt
Veerweg 6
4471 BK Wolphaartsdijk
Zoals je kan zien een adres in Nederland (alhoewel… Zeeland) waar ik bereikbaar ben! Ik hoop namelijk 29 december vanaf Kolkata naar Myanmar te vliegen waar ik drie weken met mijn ouders ga rondreizen, die dan eventuele post mee kunnen nemen. Na kerst heb ik dus geen adres meer, maar dan duurt het allemaal niet al te lang meer voordat ik weer in Nederland ben en het Utrechtse onveilig maak!

Volgende keer weer nieuws, dan vanuit Nepal!!!

Ik wil jullie alvast een fijne sinterklaas en kerst wensen! Heb zelf totaal nog geen sinterklaas- of kerstgevoel maar in Nederland zal het wel iets frisser zijn dan hier.. Hoorde verhalen over sneeuwstormen, bizar! Hier is het iets kouder waardoor het eindelijk ‘aangenaam’ is.

Groeten!!!!

  • 24 November 2008 - 11:12

    Renee:

    Wauw, wat een verhalen weer. Zoveel herkenbare dingen allemaal, superleuk om te lezen! (busreizen, wittige chocola, alcoholtolerantie van nul...)

  • 24 November 2008 - 11:36

    Cathelijne:

    Hai Kees!

    Mooi mooi je verhalen! Super om te weten dat ze je een baan hebben aangeboden en dús zeker tevreden zijn over je! Jammer dat Chica niet met je mee kan reizen... Vreemd dat haar vader het ticket heeft verplaatst.

    Het einde is in zicht, nog even en je rondreis a la backpacker gaat beginnen!
    Tot mails!

  • 24 November 2008 - 12:00

    Patrick:

    Wat leuk om weer van je te horen!! leuke verhalen.. nu lekker rustig bijkomen eventjes?
    tof ook dat je ouders langs gaan komen!
    succes met je taalcursus Hindi;)
    *oh.. en weer toffe foto's op je hyves*

    xx Patt

  • 24 November 2008 - 12:06

    Dé Middelburger:

    Mooi verhaal weer Kees. Erg leuk om zo in de kenissenkring te blijven. Die hightea was dan toch wel wat voor jou geweest met de alcoholtolerantie van 0!!
    Tot volgend jaar zullen we dan meer zeggen en een goede vakantie nog daar.

  • 24 November 2008 - 13:20

    Reetje:

    Hahahaha kees die foto's! Waarom staat dat in vredesnaam op tempels!!?? Nog heel veel plezier daar!!! Wanneer kom je ook alweer terug?
    Liefs!

  • 24 November 2008 - 16:08

    Teus:

    Wow!! Wat een verhaal.
    Je maakt daar nogal wat mee daar. Erg leuk om te lezen.
    EN ik lees ook nog dat je bezoek uit Nederland krijgt. Leuk dat je ouders je op komen zoeken!
    Veel plezier nog. En ben benieuwd naar je volgende verhalen.

    Groet,
    Teus

  • 24 November 2008 - 19:54

    DJ:

    Namaste!

    En, neem je de baan?! Visum kan je beter regelen bij de Indische ambassade in Brussel hoorde ik laatst!

    Bij het youtube filmpje krijg ik deze melding: "De URL bevat een video-id met een onjuiste notatie." Kan je anders de zoektermen geven?

    Was weer een mooi verhaal. Geniet!

  • 24 November 2008 - 20:58

    Irma:

    Haha, ja, die wittige chocola is echt top! Maar wees niet bang in Katmandu hebben ze de beste chocola ooit (en niet wit, whoehoe)! Mis je wel hoor!!!
    Dikke kus!

  • 24 November 2008 - 21:04

    Edwin:

    Krijgen we ook fotos van de fototraps te zien?

  • 24 November 2008 - 21:28

    Tessa:

    He Kees!

    De sneeuw is hier helaas weer gesmolten, maar het was zo mooi, echt winter! Moeilijk voor te stellen voor jou zeker... Ik zal aan sinterklaas vragen of ie ook een pakje voor jou wil bewaren trouwens, moet je wel braaf geweest zijn natuurlijk.
    Wat een indrukken zeg, erg gaaf weer je verhaal.
    Geniet, geniet en blijf ons erover vertellen!

    liefs, Tessa

  • 26 November 2008 - 07:56

    Dave:

    Hoe ben je van plan Utrecht onveilig te maken dan? Gevaarlijk alcohol-gerelateerd gedrag na één biertje? ;)

  • 26 November 2008 - 19:43

    Arjen:

    hey dude! blij te horen dat je niet in Mumbai zit, maar veilig in de jungle tussen de wilde beesten (altijd beter dan wilde mensen). Leuk om weer je verhaal te lezen. :)
    Ik ben nog steeds vervloekt (dus bezig met artikel, maar ben nu bijna klaar) gelukkig maar. Verder nada especial.. veel plezier met reizen!! Ben jaloers, zou ook wel wat avontuurlijkers willen dan het suffe NL! Enjoy life! x

  • 20 Januari 2009 - 13:43

    Jaap Jan Lammers:

    beste kees,

    ik ben gisteren er achter gekomen dat ik door de eerste ronde heen ben van het Youth programme voor Madagaskar. Ik zat me voor te bereiden op het gesprek wat ik morgen ga moeten voeren en ik zag ineens een naam staan die sowizo nederlands moest zijn. Kees vd Vucht, na wat over je gelezen te hebben, blijkt het dat je preceis het zelfde track volgt als ik. De zelfde studie en eigenlijk ook geapllied voor Madagaskar. Ik vond het zelf heel grappig en het laat maar zien hoe klein de wereld is.

    naast dat ik gewoon contact met je wou zoeken had ik ook nog een vraagje voor je, met de hoop dat je dit nog optijd kan beantwoorden. Hoe gaat dat gesprek morgen en wat kan ik verwachten.

    Als ik door de selectie heen komen laat ik je het wel weten en dan kun je me misschien wat tips geven.

    mvg JJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Mandlā

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Januari 2009

Myanmar!

01 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar vanuit Myanmar!

13 December 2008

Nepal & change of plans!

27 November 2008

Mumbay etc

24 November 2008

Halverwege! WWF, erotiek en Mowgli
Kees

Actief sinds 26 Juni 2008
Verslag gelezen: 712
Totaal aantal bezoekers 30497

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2008 - 20 Februari 2009

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Nederland

Landen bezocht: